Timer

Timer

Yoga for barn kurs, 5 – 10 år (ca alder)

Via lek, historier og eventyr blir vi bedre kjent med kroppen og pusten vår. Vi trener balanse, styrke og motorikk. Veksler mellom å være i aktivitet og å roe ned. Yoga for barn er en herlig og leken time på barns premisser.

Viktig at barnet motiveres til å gjøre yoga uten foreldre/ foresatte tilstede.

Power Yoga unge kurs 13 – 17 år (ca alder)

Via yoga får en mer styrke, økt balanse og konsentrasjon. Vi setter sammen ulike posisjoner til korte flytsekvenser. Øvelsene vil være tilpasset alle og vi trener på å være tilstede i egen kropp og å lytte til kroppens signaler. En arena fri for prestasjoner eller konkurranse.

Nybegynnerkurs

For deg som er helt ny i yoga. Vi bruker tid på å bli trygg på yogamatten og å bli kjent med yogautstyret tilpasset din kropp. Teknikk – pust og avspenning. Hvordan jobbe i de ulike stillingene ut i fra ditt eget utgangspunkt.

Kurset passer for deg som er helt ny i yoga eller som ønsker å repetere før du går over til drop-in timer.

Nivå I

Grunnleggende øvelser som gir basiskunnskap. Balanse, styrke og energi. Passer for deg som er ny eller har gjort litt yoga tidligere. Klassiske stillinger, teknikk og pust. Fint for deg som ønsker å bruke mer tid på yogamatten før du går videre på et mer avansert nivå.

Nivå II

Klassisk yoga med fokus på pust, balanse og styrke. Du får flere effektive øvelser å jobbe med og vi går dypere inn i stillingene. Du øker forståelsen av din egen kropp og bevegelsesmønsteret ditt. Timen passer for deg som har gått på Klassisk Yoga I og Klassisk Yoga I/ II og er klar for å gå videre.

Vinyasa Flyt Yoga

Dette er timen for dere som ønsker flytsekvenser og varianter av solhilsen på matten. Vinyasa (sanskrit for flyt betyr “pust-synkronisert bevegelse”. Kjernen i vinyasa er at man beveger seg fra den ene stillingen til den neste i takt med pusten. Vi gjør stillingene i et raskere tempo og timen passer dere som ønsker å prøve en mer utfordrende time. Flytyoga gir masse varme, styrke og energi!

Det anbefales å ha gått nybegynnerkurs/ nivå I Patanjali Yoga, der grunnleggende forståelse av teknikk og pust i egen praksis er på plass.

Flyttimen er basert på klassiske stillinger fra Patanjali Yoga.

Rygg kurs

Kurset passer alle, nybegynnere som viderekommende, unge som godt voksne/ senior. Her er vi en fast gruppe som møtes en gang i uken og gjør yoga med mål om å få en sunnere rygg. Vi jobber med øvelser og pust for å redusere spenninger og blokkeringer som ofte setter seg i rygg, nakke og skuldre. Det kan skyldes stress, feilbelastning over tid, ensformige, repeterende bevegelser i uheldige arbeidsstilling eller skader. Vi gjør øvelser for å redusere smerter, øke fleksibilitet, velvære og trivsel i hverdagen. En bedre rygg gir også økt energi og mer overskudd.

Rolig Yoga

Få, effektive øvelser som roer ned og gir restitusjon til kroppen i et roligere tempo, kombinert med pusteteknikker og avspenning. Fokus på restorative, gjenoppbyggende øvelser for kroppen.

Timen passer godt for deg som har skader eller smerter i kroppen, ønsker å bruke yoga som restitusjonstrening eller ønsker å roe ned en stresset kropp. Timen passer godt for deg som er godt voksen/ senior eller som en gravidyoga time.

Klassisk Yoga

Klassisk Yoga Ashstanga/ Hatha Yoga inspirert time.

Enkle øvelser og øvelser i flytsekvenser.

Yoga for Menn

Vi gjør gode øvelser for å styrke fleksibilitet, balanse og styrke, samt forebygge skader. Timen passer like bra for deg som er plaget med stivhet i kroppen og redusert bevegelighet, til deg som trener ensformig.  Yoga bidrar også til å redusere stress og roe ned hodet. Vi lærer enkle pusteteknikker.

Forskning viser at yoga bidrar til å redusere mildre depresjoner og øker konsentrasjon og bedre søvn.

 Chakra-balanseringskurs

Velkommen til ett 7 ukers chakra-balanseringskurs med Anette Hiim Solberg.

Chakra er sanskrit og betyr hjul og i yoga, meditasjon og Ayurveda referere chakra til hjul av energi.

Det er 7 hovedenergipunkter som starter i basen av ryggraden og går opp til kronen av hodet. I østens filosofi mener en at disse energisentrene kan påvirke en persons helse. Dersom disse er i ubalanse kan en føle en indre uro, manglende energi og manglende entusiasme. Når disse derimot er i balanse vil en føle indre ro, glede og energi.

En vet aldri hva livet kaster mot en av utfordringer men en kan gjøre grep for hvordan en vil stå i det og ha det.

På kurset vil vi hver uke ta for oss ett og ett chakra og ved hjelp av mantra, yoga, eteriske oljer og meditasjon vil vi jobbe mot å balansere dette. En vil og få med litt tips på hva en kan gjøre hjemme for å jobbe videre med chakraet for uken.

Senior Yoga

Det er meningen at yoga skal kunne gjøres og oppleves helsefremmende i alle aldre og livssituasjoner. En rolig yogaklasse for «godt voksne» og de som har litt ekstra fysiske utfordringer.

Godt voksne/ Senior Yoga 55 + er et rolig yogakurs som tar hensyn til stive og skjøre ledd. Det er gode øvelser som øker blodsirkulasjonen, og minsker stress i kroppen. Vi jobber med balanse og konsentrasjon. Gode pusteøvelser og avspenningsteknikker. Mange opplever at de får bedre søvn av å gjøre yoga.

Vi tilpasser øvelsene etter din kropp. Er det vanskelig å gjøre øvelsene for eksempel liggende eller stående, bruker vi stol og tilpasser med sittende øvelser eller yogautstyr som støtter opp.

Early Bird

En yoga time for deg som er morgen fugl og som ønsker å gjøre yoga før skole/ jobb.

Meditasjon, pusteøvelser og yoga til soloppgang med enkle øvelser og øvelser satt sammen til solhilsner med fokus på å vekke opp og gjøre kropp og hode klar til en ny dag med mer balanse og harmoni

SUP YOGA, SUP PADDLE – se under The Great Outdoors

OUTDOOR YOGA, AFTER HIKE YOGA, AFTER SKI YOGA – se under The Great Outdoors

WORKSHOP – egne tema, se under WORKSHOP

Vi tilbyr kurs gjennom sesongen med påmelding og kursavgift. Det er også mulig å ta drop-in på ledige kursplasser. Vi oppdaterer på Facebook-siden vår ukentlig om ledige kursplasser.

 

 

Minimum antall påmeldte (bindende påmelding).

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close