Timer

Timer

Nybegynnerkurs

For deg som er helt ny i yoga. Vi bruker tid på å bli trygg på yogamatten og å bli kjent med yogautstyret tilpasset din kropp. Teknikk – pust og avspenning. Hvordan jobbe i de ulike stillingene ut i fra ditt eget utgangspunkt.

Kurset passer for deg som er helt ny i yoga eller som ønsker å repetere før du går over til Vinyasa, Nivå I .

Nivå I

Grunnleggende øvelser som gir basiskunnskap. Balanse, styrke og energi. Passer for deg som er ny eller har gjort litt yoga tidligere. Klassiske stillinger, teknikk og pust. Fint for deg som ønsker å bruke mer tid på yogamatten før du går videre på et mer avansert nivå.

Nivå II

Klassisk yoga med fokus på pust, balanse og styrke. Du får flere effektive øvelser å jobbe med og vi går dypere inn i stillingene. Du øker forståelsen av din egen kropp og bevegelsesmønsteret ditt. Timen passer for deg som har gått på Klassisk Yoga I og Klassisk Yoga I/ II og er klar for å gå videre.

Vinyasa 

Dette er timen for dere som ønsker flytsekvenser og varianter av solhilsen på matten. Vinyasa (sanskrit for flyt betyr “pust-synkronisert bevegelse”. Kjernen i vinyasa er at man beveger seg fra den ene stillingen til den neste i takt med pusten. Vi gjør stillingene i et raskere tempo og timen passer dere som ønsker å prøve en mer utfordrende time. Flytyoga gir masse varme, styrke og energi!

Det anbefales å ha gått nybegynnerkurs/ nivå I Patanjali Yoga, der grunnleggende forståelse av teknikk og pust i egen praksis er på plass.

Flyttimen er basert på klassiske stillinger fra Patanjali Yoga.

Yoga for Rygg

Kurset passer alle, nybegynnere som viderekommende, unge som godt voksne/ senior. Her er vi en fast gruppe som møtes en gang i uken og gjør yoga med mål om å få en sunnere rygg. Vi jobber med øvelser og pust for å redusere spenninger og blokkeringer som ofte setter seg i rygg, nakke og skuldre. Det kan skyldes stress, feilbelastning over tid, ensformige, repeterende bevegelser i uheldige arbeidsstilling eller skader. Vi gjør øvelser for å redusere smerter, øke fleksibilitet, velvære og trivsel i hverdagen. En bedre rygg gir også økt energi og mer overskudd.

Rolig Yoga

Få, effektive øvelser som roer ned og gir restitusjon til kroppen i et roligere tempo, kombinert med pusteteknikker og avspenning. Fokus på restorative, gjenoppbyggende øvelser for kroppen.

Timen passer godt for deg som har skader eller smerter i kroppen, ønsker å bruke yoga som restitusjonstrening eller ønsker å roe ned en stresset kropp. Timen passer godt for deg som er godt voksen/ senior eller som en gravidyoga time.

Klassisk Yoga Årdal

Klassisk Yoga Ashstanga/ Hatha Yoga inspirert time.

Enkle øvelser og øvelser i flytsekvenser.

Senior Yoga

Det er meningen at yoga skal kunne gjøres og oppleves helsefremmende i alle aldre og livssituasjoner. En rolig yogaklasse for «godt voksne» og de som har litt ekstra fysiske utfordringer.

Godt voksne/ Senior Yoga 55 + er et rolig yogakurs som tar hensyn til stive og skjøre ledd. Det er gode øvelser som øker blodsirkulasjonen, og minsker stress i kroppen. Vi jobber med balanse og konsentrasjon. Gode pusteøvelser og avspenningsteknikker. Mange opplever at de får bedre søvn av å gjøre yoga.

Vi tilpasser øvelsene etter din kropp. Er det vanskelig å gjøre øvelsene for eksempel liggende eller stående, bruker vi stol og tilpasser med sittende øvelser eller yogautstyr som støtter opp.

Fysio pilates

Fysio Pilates er en treningsform med fokus på å styrke kroppen i dybden, skape balanse mellom muskelgrupper og øke kroppsbevissthet.

Treningen består av langsomme bevegelser med fokus på kvalitet og kontroll. Når du trener med en bevissthet på det du kjenner i kroppen, øver du opp evnen til å være tilstede i deg selv under treningen, noe som gir en opplevelse av stabliltet, ro og nærvær- kroppslig og mentalt.

Treningsformen passer for alle, uavhengig av form. Øvelsene kan justeres etter hver enkelt sitt nivå og behov. Treningen er skånsom, men effektiv, og gir en følelse av velvære…

Bevegelse

Timen passer for alle, men er kanskje spesielt godt egnet for deg som har gjort deg erfaringer med at kroppen ikke alltid spiller på lag, eller som opplever ulike begrensninger når det kommer til bevegelse, funksjon eller trivsel i egen kropp. Kanskje er kroppen smertefull, eller du kjenner deg konstant anspent og stresset? Kanskje opplever du mangel på energi og overskudd? Langvarige belastninger av ulikt slag kan noen ganger resultere i en frykt for å bevege seg og man kan slutte å stole på kroppen.

Timene på kurset består av lavdosert trening, tilpasset ulike begrensninger. Vi jobber med ukompliserte øvelser og bevegelser. Øvelsene hjelper deg å løsne opp spent muskulatur, frigjøre pust, øke bevegelighet og stabilitet i kroppen og å fremme en god kroppsbevissthet. Avspenning og hvile er også en viktig del av timen. Fremfor alt er det viktig at du gjør deg gode erfaringer med en kropp som fungerer og er i bevegelse!

SUP YOGA, SUP PADDLE – se under The Great Outdoors

OUTDOOR YOGA, AFTER HIKE YOGA – se under The Great Outdoors

WORKSHOP – egne tema, se under WORKSHOP

Vi tilbyr kurs gjennom sesongen med påmelding og kursavgift. Det er også mulig å ta drop-in på ledige kursplasser. Vi oppdaterer på Facebook-siden vår ukentlig om ledige kursplasser.

 

 

Minimum antall påmeldte (bindende påmelding).

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close